» Domov » Galéria » Július KOLLER (1939): Pohár čistej vody. 1964

Július KOLLER (1939): Pohár čistej vody. 1964


Július KOLLER (1939): Pohár čistej vody. 1964
Július KOLLER (1939): Pohár čistej vody. 1964. Objekt/ sklo, výška 9 cm Zbierka GMB
O AUTOROVI A DIELE:
· Július Koller sa narodil v Piešťanoch v roku 1939. Vyštudoval maľbu na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Je jedným z prvých predstaviteľov tzv. konceptuálneho umenia na Slovensku. Konceptuálne umenie (odvodené od slova conceptio - nápad, myšlienka) vznikalo od 60. rokov 20. storočia a za najdôležitejšiu časť diela považovalo samotnú myšlienku, ideu - koncept.  Umelci pokladali za rovnako dôležitý ako samotné dielo aj nápad, myšlienku, diskusiu o nej, svoje poznámky a proces tvorby diela. To sa stáva pre diváka výzvou, ktorá ho núti zastaviť sa, premýšľať, s dielom komunikovať a uvažovať o ňom. Konceptuálne umenie má veľmi rozmanité podoby (od používania textu, vystavovania denníkov a poznámok, fotografií, videa alebo hotových predmetov z každodenného života, prostredníctvom ktorých umelci vyjadrovali svoju ideu).

· Konceptuálne umenie nadviazalo na francúzskeho umelca Marcela Duchampa, ktorý v prvej polovici 20. storočia po prvýkrát vystavil v galérii predmety bežného použitia (sušiak na fľaše, koleso z bicykla). Divákov tak trochu vyprovokoval k uvažovaniu o tom, čo umenie znamená, kde sú jeho hranice a čo všetko možno považovať za umelecké dielo. Takéto predmety z každodenného života použité ako umelecké dielo sa volajú ready-mades.

· Július Koller použil pre svoje dielo obyčajný predmet. „Pohár čistej vody“ je ready-made, objekt (priestorové dielo, predmet alebo vec trojdimenzionálneho charakteru). Pohár v galérii medzi vystavenými dielami neočakávame a na prvý pohľad tu pôsobí nepochopiteľne, absurdne. Môžeme mať pocit, že si z nás Koller tak trochu vystrelil. A práve hravosť, irónia, spochybnenie umenia ako výlučne vážnej oblasti života je jednou z čŕt umenia 20. storočia.
Mnohí umelci využívali predmety, ktoré nevytvorili,  no napriek tomu ich vystavili pod svojím menom. Nie je to preto, že by sami nevedeli vytvoriť dielo, ale preto, že ich chceli ukázať z nového uhlu pohľadu, novým spôsobom, v novom neočakávanom kontexte/ v nový súvislostiach (niektorí napríklad vytvárajú diela z  nepotrebných predmetov, aby poukázali na to, koľko vecí dnes potrebujeme pre život, ako rýchlo ich zahadzujeme a čo všetko tým spôsobujeme).

NÁMETY NA DISKUSIU:

· Pohár čistej vody v nás vyvoláva mnohé otázky a otázniky. Čím sa líši od obyčajných pohárov, ktoré máme doma v kredenci a z ktorých denne pijeme? Je vystavený pohár umením? Nemôžeme predsa obdivovať jeho estetické kvality (nie je to vzácny, ale úplne obyčajný pohár). Dokonca ani zručnosť autora, pretože pohár sám nevytvoril. Čo ho robí umeleckým dielom? Aký je dôvod jeho vystavenia v galérii? Július Koller nám neponúka jednoznačné odpovede na tieto otázky. Otáznik sa stal i jeho umeleckou signatúrou (podpisom), ktorý pridával k svojmu autogramu pod diela (alebo namiesto neho). Chce v nás vyvolať otázky, aby sme začali o diele uvažovať, pretože to je jedným z hlavných cieľov konceptuálneho umenia.

· Aj my by sme si mohli zobrať pohár, naplniť ho vodou a vyhlásiť za umelecké dielo. Také jednoduché to však nie je. Každé dielo totiž nadobúda svoj význam až v kontexte celej tvorby umelca. Keby Július Koller urobil iba toto jediné dielo, tiež by dnes nebolo umiestnené v galérii.

· Často máme tendenciu veci, ktoré nám nie sú jasné, označovať za nezmyselné. Stalo sa vám niekedy, že ste na nejakú situáciu alebo človeka, keď ste ho lepšie spoznali, zmenili názor?

· V pohári je naliata voda. Voda nie je len takou obyčajnou tekutinou, za akú ju zvykneme považovať. Vďaka vode je na zemi možný život, je pre nás nesmierne dôležitá. Keď sme počas horúceho leta smädní, voda sa pre nás stáva vzácnou. Iste ste počuli o krajinách, kde ľudia zomierajú od smädu; o oblastiach, ktoré nemajú dostatok vody. Ktoré sú to oblasti a prečo to tak je?

AKTIVITY:
· Nájdite v časopisoch rôzne druhy pohárov. Vystrihnite ich a vytvorte ku každému príbeh človeka, ktorému by tento pohár mohol patriť.   

· V akých rôznych formách sa v prírode s vodou stretávame? Odkiaľ ľudia čerpajú vodu? Na čo všetko sa voda používa? Nakreslite rôzne obrazy vody (napr. more, rieka, vodopád, dážď, ľad, voda z kohútika, zo studne). Akú farbu má voda? Akými rôznymi farbami by ste ju mohli zobraziť?  

· Vytvorte dielo ako text, v ktorom namiesto obrazu bude jeho slovný opis (môže to byť napríklad váš autoportrét, ktorého obrysy budú vyplnené textom životopisu).

· Skúste vytvoriť objekt alebo inštaláciu z materiálov, ktoré sú už zdanlivo nepotrebné (plastové fľaše, vypísané fixky, staré papiere, handry).


Vzdelávací program Galérie mesta Bratislavy
Made by TRIAD Advertising | Powered by SIMPLE WEB