» Domov » Galéria » UZ 03/ Miloš Alexander Bazovský: Opustená. okolo 1940.

UZ 03/ Miloš Alexander Bazovský: Opustená. okolo 1940.


UZ 03/ Miloš Alexander Bazovský: Opustená. okolo 1940.
UZ 03/ Miloš Alexander Bazovský: Opustená. okolo 1940.. UZ 03/ Miloš Alexander Bazovský: Opustená. okolo 1940. tempera na sololite, 41,5x25,5cm, zbierka GMB

 „Pri každom oddychu sme vyčkávali, kedy sa mesačná guľa vykotúľa nad hory. Zaleje krajinu striebristým svitom. Hotový zázrak, len vdychovať všetkými zmyslami. Toto namaľovať a zomrieť, povzdychol som si.“                                                                                   Miloš Alexander Bazovský

O AUTOROVI A DIELE
› Miloš Alexander Bazovský je jedným z najvýznamnejších predstaviteľov slovenského moderného umenia. Narodil sa v roku 1899 v Turanoch. Umenie študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti a na Akadémii výtvarných umení v Prahe. Po ukončení štúdia sa vrátil na Slovensko, žil v Martine, Čemiciach a Trenčíne, kde v roku 1968 zomrel. V  Trenčíne je po ňom pomenovaná galéria, kde je uložená a vystavená veľká časť jeho tvorby.
› Vo svojej tvorbe sa Bazovský inšpiroval moderným európskym umením a  slovenskou krajinou – prírodou a svetom vidieka. Zobrazoval ich však modernými výtvarnými prostriedkami: použitím výraznej expresívnej farebnosti, pastóznymi ťahmi štetca, ktoré plasticky vystupovali z plátna. Maľoval a kreslil ľudí, zátišia, prírodu, dedinu i mestské prostredie. Absolvoval niekoľko študijných ciest do Paríža, umeleckého centra prvej polovice 20. storočia, či do Viedne. 
› Bazovský často chodieval na Oravu, Liptov, Heľpu či Detvu, kde objavoval inšpiráciu a námety pre svoju tvorbu. Niekedy ho sprevádzali aj priatelia, ďalší významní slovenskí umelci, Janko Alexy a Zoltán Palugyay. Svoje obrazy maľoval priamo v prírode (v plenéri), ale aj vo svojom ateliéri.

NÁMETY NA DISKUSIU
› Obraz M. A. Bazovského má názov Opustená. Keď sme sami, nemusí to vždy znamenať, že sme smutní. Samota je pre každého dôležitá a potrebná. Každý z nás je niekedy rád sám, so svojimi vlastnými myšlienkami a pocitmi. Niekedy sa o ne radi podelíme s ostatnými, inokedy ich potrebujeme najprv sami prežiť, vychutnať si ich, aby sme mohli o nich rozprávať. Niekedy sa môžeme cítiť sami aj vtedy, keď je okolo nás veľa ľudí, inokedy sa cítime, akoby sme neboli sami, aj keď pri nás práve nikto nie je. Aký je rozdiel medzi tým, keď je niekto sám, osamelý a opustený?
› Pri tomto obraze je dôležitým prvkom jeho farebnosť. Sme zvyknutí, že obloha je väčšinou modrá, slnko žlté a tráva zelená. Každý z nás však už určite videl aj oranžovú alebo ružovú  oblohu v žiare zapadajúceho slnka, sivú či modrú oblohu pred búrkou alebo farebnú trávu posiatu kvetmi. Umelci často zobrazujú predmety inou farbou, aby nám ukázali, čo prežívajú vo svojom vnútri, keď sa na krajinu pozerajú. Čo mohol prežívať Bazovský, keď maľoval tento obraz?
› Zdá sa, že na obraze nie je príliš veľa detailov. Umelec sa sústredil na to podstatné, na vystihnutie atmosféry. Obrazy majú často aj svoj symbolický význam – čo by mohlo symbolizovať zapadajúce slnko? Akým dojmom na teba obraz pôsobí, aké pocity v tebe vyvoláva?
› Na obraze je stoh slamy. Aké rôzne tvary môžu mať stohy slamy?
› Pozoroval si už niekedy východ a západ slnka? Pamätáš si, aký to bol pocit? Pamätáš si na najdlhšiu a najdobrodružnejšiu túru, akú si zažil?
› Ako sa líši život v meste a na dedine? Aké majú výhody a aké nevýhody? Ktorý spôsob života by si si v budúcnosti vybral ty?
› Ktorá časť Slovenska je podľa teba najkrajšia? Navštívil si aj iné krajiny? Ako sa od Slovenska líšili? Určite nás ovplyvňuje prostredie, kde sme sa narodili, kde sme vyrastali, kde bývame, ale aj to, čo sme na ktorom mieste prežili (doma alebo na prázdninách).

AKTIVITY
› Do xerokópie obrazu skús umiestniť (dokresliť alebo vlepiť) ďalšie postavy, aby príbeh „ožil“. Môžeš ho doplniť aj textami formou komiksu.
› Vymysli príbeh ženy na obraze. Prečo je opustená? Čo sa jej mohlo prihodiť? Na čo myslí?
› Skús tento obraz premaľovať tak, aby sa odohrával nie pri západe, ale naopak, pri východe slnka. Skús v prírode pozorovať, ako sa mení farebnosť oblohy pri východe a západe slnka. Svoje pozorovania môžeš odfotografovať alebo ich zaznamenať ako do denníka.
› Premaľuj obraz v modrej, zelenej alebo červenej farebnej škále. Ako a v čom sa zmení jeho atmosféra?
› Akú tradičnú techniku, ktorá vychádza z ľudového umenia, poznáš (napr. pernikárstvo, vyšívanie, rezbárstvo a pod.)? Skús oživiť tradičné remeslo a prepojiť minulosť so súčasnosťou. Vytvor súčasný predmet tradičnou technikou (napríklad perník v tvare mobilu alebo misu upletenú z vlny). 


Vzdelávací program Galérie mesta Bratislavy
Made by TRIAD Advertising | Powered by SIMPLE WEB