» Domov » Galéria » Roman Ondák (1966): Sýta knižnica. 1995

Roman Ondák (1966): Sýta knižnica. 1995


Roman Ondák (1966): Sýta knižnica. 1995
Roman Ondák (1966): Sýta knižnica. 1995. Kombinovaná technika/ 218 x 140 x 105 cm Zbierka GMB
O AUTOROVI A DIELE:
· Roman Ondák pochádza zo Žiliny, kde sa narodil v roku 1966. Študoval na Vysokej škole výtvarných umení, v Taliansku, USA a Švajčiarsku. Jednou z tém Ondákovej tvorby sú knihy. Knihy sú symbolom našej európskej civilizácie. Je v nich ukrytých množstvo informácií a vedomostí. V umení od 60. rokov 20. storočia mnohí výtvarní umelci uvažovali, čo pre nás kniha znamená. Poukazovali na to, že písané slovo začal nahrádzať obraz (TV), hovorené slovo (rozhlas) a elektronické médiá (internet), čím kniha stráca svoje dominantné postavenie.

· Dielo „Sýta knižnica“ je inštaláciou – dielom, ktorého podstatou je práca s priestorom, do ktorého zasahuje. Je to na modro natretý starý kus nábytku (kuchynský kredenc), v ktorom sú umiestnené konzervy. Tie však neslúžia na konzumovanie. Roman Ondák totiž mení kredenc na knižnicu. Na konzervách sú nalepené obálky slávnych kníh od rôznych významných spisovateľov, filozofov či básnikov (Dante, Goethe, Oscar Wilde, Kant, Sartre, Franz Kafka). Možno tak trochu s humorom, ktorý je jednou z dôležitých vlastností umenia, poukazuje na duchovný konzum – prebytok informácií, ktoré človek nie je schopný spracovať.

NÁMETY NA DISKUSIU:
· Videli ste už podobný kus nábytku? V akých rôznych priestoroch by mohol byť umiestnený a na čo všetko by mohol slúžiť?

· Obsahom tohto nábytku – kuchynského kredenca sú konzervy, na ktorých sú namiesto etikety s informáciou o potravine vnútri, obálky kníh známych spisovateľov a filozofov. Nedajú sa však čítať. Čítanie je základnou funkciou knihy. Na čo iné by ešte mohli knihy slúžiť (napr. na pozeranie, ako podložka, aby sme nemali prázdnu knižnicu)?

· Knihy sa využívajú v rôznych oblastiach a slúžia na rôzne účely – od vedy a vzdelávania, čerpania informácií cez poznávanie nových svetov, príbehov a múdrosti v knihách ukrytých až po oddych a zábavu. Dielo Romana Ondáka však predstavuje knihu ako konzervu. Môžeme hovoriť o tom, že sa knihy, informácie a vedomosti v nich dajú konzumovať? Čo si pod týmto termínom môžeme predstaviť a čo sa označuje termínom „konzumná kultúra“? Cítili ste sa niekedy presýtení informáciami alebo vedomosťami? Čo tým myslíme, keď o niekom povieme, že „hltá knihu“? Ktorá z vašich učebníc sa vám páči najviac a prečo? Čo by sa malo podľa vás na učebniciach zmeniť, aby boli pútavejšie?

· Každý z nás má svoje obľúbené knihy. Ktoré sú tie vaše? Aké by ste umiestnili do tejto nezvyčajnej knižnice vy? Majú pre vás niektoré knihy svoje vône a chute? Urobte novú obálku na vašu obľúbenú knihu (alebo na učebnicu vášho obľúbeného predmetu).

· V dnešnej dobe sa zvykne hovoriť, že kniha nemá budúcnosť, pretože ľudia oveľa častejšie pozerajú televízor, chodia do kina alebo využívajú internet. Čo si o tom myslíte? Čítate knihy? Podľa čoho si vyberáte, akú knihu si prečítate, kúpite, alebo požičiate v knižnici?

AKTIVITY:

· Určite ste už videli knihu, ktorá vás zaujala tým, ako vyzerala (mala peknú obálku alebo ilustrácie). Knihu môžeme vnímať aj ako objekt na pozeranie. S využitím starých vyradených kníh, novín, časopisov alebo lacných kníh z antikvariátu skúste vytvoriť svoju vlastnú interpretáciu knihy. Keďže ide o vyradenú knihu, môžeme s ňou robiť i to, čo sa inak s knihami robiť nemôže. Knihu rozobrať, poprehadzovať v nej stránky, poskladať z nich úplne nový predmet, vymazať slová, prekresliť/ dokresliť ilustrácie, kresliť na popísané stránky, prepojiť písmo s obrazom, poprehadzovať slová, aby vznikol úplne nový text.

· Z „rozobranej“ knihy môžeme vytvoriť ručný papier. Texty a slová sa už nebudú dať čítať tak ako predtým a predsa nezmiznú.

· Isté príslovie hovorí: „Povedz mi čo čítaš a ja ti poviem kto si“. Opýtajte sa členov vašej rodiny na ich obľúbenú knihu (alebo časopis, noviny). Urobte z obálok kníh fotokópie, alebo ich prekreslite na papier. Vytvorte z nich netradičný portrét (alebo koláž) vašej rodiny, v ktorom budú jej jednotlivých členov zastupovať ich obľúbené knihy.

· Akými rôznymi spôsobmi sa dá prepojiť obraz a text? (Napr. zarámovaný text, obraz nakreslený do riadkov ako text, text, v ktorom sú namiesto niektorých slov vkladané obrázky, obrazové písmo alebo text vytvorený z interpunkčných znamienok na počítači).

Vzdelávací program Galérie mesta Bratislavy
Made by TRIAD Advertising | Powered by SIMPLE WEB